Als bijlesdocent maak ik altijd een persoonlijk plan voor elke student. Elk individu is anders en heeft unieke leerbehoeften, dus ik werk samen met de student om doelen op te stellen en een plan te ontwikkelen om deze doelen te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat we de leerstof opdelen in behapbare stukjes en stap voor stap aan de slag gaan.
Kennismaking en behoefteanalyse: Als eerste stap maak ik altijd graag kennis met mijn student en bespreek ik samen met hen hun specifieke leerbehoeften. Op die manier kan ik een persoonlijk plan van aanpak opstellen dat volledig is afgestemd op de individuele behoeften van de student.
Geduldig en begripvol: Tijdens de bijles zelf vind ik het belangrijk om geduldig en begripvol te zijn. Ik begrijp dat studenten soms wat extra tijd nodig hebben om de lesstof onder de knie te krijgen. Daarom bied ik een veilige en ondersteunende omgeving waarin ze op hun eigen tempo kunnen leren.
Interactieve lessen: Ik probeer mijn lessen zo interactief mogelijk te maken, zodat studenten actief betrokken blijven bij de les. Ik maak gebruik van verschillende werkvormen, zoals vraag- en antwoordsessies, oefeningen en discussies. Door interactief te werken kan ik zien waar de student nog moeite mee heeft en daar extra aandacht aan besteden.
Feedback geven: Feedback is voor mij een essentieel onderdeel van het leerproces. Ik geef dan ook regelmatig feedback aan mijn studenten, zodat zij weten waar ze goed in zijn en waar ze nog aan moeten werken. Dit doe ik op een constructieve en positieve manier, zodat de student er echt iets aan heeft.
Motiveren en vertrouwen geven: Het is belangrijk dat studenten het vertrouwen hebben dat ze het kunnen. Daarom moedig ik mijn studenten altijd aan en geef ik hen het vertrouwen dat ze nodig hebben om te slagen. Door positief te zijn en hen te laten zien wat ze allemaal al hebben geleerd, probeer ik hen te motiveren om door te gaan en steeds beter te worden.
Flexibel zijn: Tot slot vind ik het belangrijk om flexibel te zijn. Ik stem mijn bijles af op de behoeften en leerstijl van de student en ben bereid om mijn aanpak aan te passen als dat nodig is. Op die manier kan ik er zeker van zijn dat mijn bijles effectief is en dat de student het beste uit zichzelf haalt.